Publik | Medlemmar | Kalender | Bilder | Resultat & Arkiv
Publik

På gång
9-10/10 STCC Kvällspostens Newsrace

Till kalendern Hela kalendern »

Webmaster

Läs mer om Hyllinge MS miljöarbete

Mediabevakning
Hyllinge MS

Aktuell Motorsport



Ring Knutstorp

Svensk Racing

Hyllinge MS News 2020-09-08
Favorit i repris
Detta år är ju inte alls som alla andra, men en riktigt trevlig favorit gick i repris för ett glatt HMS gäng.

År 2020 skulle förra årets succé midnattsolsloppet gå av stapeln helgen före midsommar, precis som föregående år.

Pandemin gjorde att tävlingen flyttade till sista helgen i augusti och genomfördes utan publik.

Det är så klart otroligt tråkigt då vi varken fick uppleva jublet från nästan 17 000 åskådade eller njuta av den mäktiga midnattssolen.

Efter förra årets tävling så har vi haft kontaktmed Kjell Dahlgren (ordförande i Skellefteå MS och Tävlingsledare) och vi fick det positiva beskedet att de vill/behövde vår hjälp även i år.

Jag, Emma, Martin, Magnus och Micke flög under torsdagen mot Skellefteå med ett leende på läpparna (även om det inte syntes pga. munskydden😉).

Tojje fördrog att köra SBF teknikbussen upp 😉.


Gladaminer som inte syns inför avresa.

Väl på flygplatsen i Skellefteå så dök Kjell upp och berättade att det blivit någon miss med de bilar vi skulle låna, men på deras klassiska ” det löser vi” maner så dök det upp två Seat bilar inom 10 minuter så vi kunde ta oss ut till Drive center Arena.

Sedan vi var där förra året har man byggt ett hotell vid banan som har 80 rum och sedan tidigare har man en byggnad med 20 rum och restaurang samt ett antal stugor.

En helt fantastisk anläggning som andas optimism och framåt anda, banan är 4270 m lång har 20 moderna depåboxar. Det finns över 5000 sittplatser och enorma ytor med ståplats.

Fredag

Fredagen bestod av en bankontroll och genomgång ihop med Kjell och efter lunch var det dags för Tävlingslednings/Jury möte.

Under eftermiddagen genomfördes ett Paytest som Drivecenter arena ansvarade för.

Den officiella tävlingen började 17,20 med ett 20 min test V8 ThunderCar.

Under kvällen genomfördes förarmöte ialla klasserna och besiktningen startade under ledning av Tojje Johansson.


Teknikerna sliter på 😉)

Lördag


Vi visste alla att lördagen skulle bli en tuff utmaning och en lång dag:

STCC: 2 test a 30 min, Q1 och Q2 samt tre tävlingsheat

Formel Nordic: 1 test a 20 min Kval 20 min och tre Tävlingsheat

V8 Thundercars : Kval 20 min följt av 2 tävlingsheat

Vi inledde dagen med funktionärsmöte kl 07,15 och sen rullade det på med ett tight tidsschema under hela dagen.

Dagen flöt på bra men några bärgningar och andra situationer gjorde att vi inte var klara med tävlingarna förrän strax efter 19.


Emma behövde ett solskydd för att kunna se tv skärmen (man tager vad man haver😉)

Många härliga race med täta fighter och härlig körning blev det, trots lite mindre antal bilar i några klasser så blev det jämna och spännande Race.

Samarbetet i tornet med Gustaf, Kjell och Jessica med flera gick precis som förra året riktigt bra.


Conny Brorsson var enda HMS föraren på plats(Teamet hade mycket att stå i under helgen

I sista STCC heatet var det omvänd startordning på topp 8 vilket ledde till ett antal incidenter som också resulterade i några protester.

Micke och övriga i domarteamet fick kvällsjobb,men den helt fantastiska personalen på Byske gästgiveri såg till att vi fick middag strax efter kl. 22.

Maten är för övrigt något vi måste lyfta, otroligt gott och vällagat och serverad av glad och trevlig personal.

Spelade ingen roll om vi ”hängde på låset” kl 7 på morgonen eller var absolut sist till middag på lördag kväll så var det ett leende på läpparna och glatt humör.

Stort tack Byske Gästgiveri 😊.

Efter middagen summerade dagenoch kom i säng runt midnatt, nöjda med dagen.

Söndag

När vi käkat frukost på söndagen blev vi upphämtade av Daniel Wikgren som är ansvarig på Drive center arena och fick åka på en visning av det enorma området (361 hektar inhägnat område) som bland annat innefattar 3 landningsbanor, massa vägar och ett bergrum.

Daniel berättade att när man klippte allt gräs runt banorna i somras inför en tävling tog det 50 timmar och då ska man veta att klipparen var 4,5 m bred, helt otroligt och ofattbart.

Efter detta begav vi oss i bil ner till Skellefteå där Kjell mötte upp ossför en Kul-tur resa.

Han guidade oss med sin glada och härliga stil på en tur som även innehöll en del kultur.

Vi började med ett besök på deras kartingbana där vi dessutom fick chansen att själv köra lite, riktigt trevligt och uppskattat.


Micke o Magnus tog tillfället i akt att värma upp inför vår Karting fight

Vidare via en av Sveriges längsta träbroar till deras fina rallycrossbana ” Klutmarks banan”, där vi kikade på deras klubbstuga och åkte något varv på banan.


Lejonströmsbron 270,5 m lång träbro (Sveriges näst längsta)

Efter rallycross var det dags att åka till deras miniracing anläggning och väl där träffa en entusiastisk medlem som berätta om sin sport och hur deras anläggning fungerar.


Kul att höra lite om miniracing. Alltid redo o hjälpa till oavsett storlek på fordon

När vi var klara där åkte vi till Vitberget där vi kunde beskåda Skellefteå lite från ovan samt se fina vyer ut mot havet och Skelleftehamn.

Glada miner på Vitberget med Skellefteå i bakgrunden.

Vi vill verkligen tacka Skellefteå MS för ännu ett otrolig fint genomfört arrangemang, där vi upplever att hjälpsamhet och glädje genomsyrar er verksamhet. Efter en racehelg hos er är man trött, men ändå fylld med positiv energi.

Vid pennan: Anders Bohman



© Copyright 2001-2020, Hyllinge MS - Hyllinge Motorsällskap. http://www.hyllingems.se
Senast uppdaterat 2020-09-07 av Jörgen Olsson
3510 besökare sedan 2020-09-07

Nyheter Publik
2020-09-21
Crosskart premiär Ny!

2020-09-08
Favorit i repris

2020-09-07
Resultat Crosskart SM

2020-08-21
Jamina möter Alf & Eva Nordin

 Fler nyheter »